Let op: Deze pagina komt uit ons archief.
Ga voor actuele informatie en nieuws naar onze vernieuwde website.

VU professor Andrew Tanenbaum ontvangt NLUUG award

Ede, oktober 2008 --Professor Andrew S. Tanenbaum van de afdeling Informatica aan de Vrije Universiteit (VU) ontvangt op donderdag 6 november 2008 de NLUUG award 2008. Tanenbaums bekendste werk is het besturingssysteem Minix. Minix is van grote invloed geweest op de ontwikkeling van onder andere Linux. Berucht en beroemd is de Usenet discussie uit 1992 tussen Tanenbaum en de toen nog jonge Linux kernelhacker Linus Torvalds over het verschil in kerneldesign.

Professor Tanenbaum (1944) is een van de oprichters van de NLUUG. Hij heeft diverse computerstudieboeken op zijn naam staan die menig informatica student met het zweet op de rug heeft doorgewerkt. Onlangs nog kreeg Tanenbaum een subsidie van 2,4 miljoen euro toegekend door de European Research Council voor onderzoek naar betrouwbare en veilige systeemsoftware.

Tanenbaum ontvangt de NLUUG-award als blijk van erkenning en waardering voor zijn bijzondere verdiensten voor de gemeenschap van gebruikers van open systemen. De uitreiking vindt plaats tijdens de halfjaarlijkse NLUUG conferentie op 6 november 2008 in congrescentrum "De Reehorst" in Ede. Aan de award is een geldbedrag van 512 euro gekoppeld.

Over de Award

Eerdere NLUUG-award ontvangers waren onder andere Bram Molenaar, programmeur van de populaire editor VIM en software-ontwikkelaar Guido van Rossum, bedenker en ontwikkelaar van de programmeertaal Python.

NLUUG is een vereniging van professionele gebruikers van Open Source en Open Systemen in Nederland. De NLUUG award wordt onder auspiciën van het NLUUG bestuur toegekend aan individuen of instellingen die op bijzondere wijze hebben bijgedragen aan de verbetering of bevordering (van het gebruik van) van open systemen.

Over NLUUG

NLUUG is al 25 jaar de vereniging van professionele gebruikers van open source en open systemen in Nederland. De primaire doelstelling van de NLUUG is om dat professionele gebruik te bevorderen. Neem voor meer informatie contact op met NLUUG via info@nluug.nl

Vereniging NLUUG

2023-05-27