Let op: Deze pagina komt uit ons archief.
Ga voor actuele informatie en nieuws naar onze vernieuwde website.

Persbericht: NLUUG-oprichter Teus Hagen gelauwerd in Internet Hall of Fame

Met enige trots mogen wij aankondigen dat op 3 augustus voor het eerst twee Nederlanders worden opgenomen in de Internet Hall of Fame, een initiatief van de Internet Society (ISOC). In 2012 werden voor het eerst diverse internetpioniers met een vermelding onderscheiden. Teus Hagen en Kees Neggers (ex-directeur Surfnet) zijn de eerste Nederlanders in de lijst.

Teus Hagen werkte in 1975 bij de computerafdeling van het CWI in Amsterdam en haalde het UNIX-systeem naar Europa. Hij richtte diverse organisaties gebaseerd op de 'open' gedachte mede op, zoals de NLUUG in 1983, de European Unix User Group (EUUG, later EURopen genoemd) en het European Unix Network (EUnet), nu onderdeel van de backbone van het Europese internet, dat destijds zijn eerste lijnen door heel Europa legde met de AMS-IX in de Watergraafsmeer als historisch beginpunt. Van 1992 tot 2008 zat Hagen in het bestuur van de uit de NLUUG voortgekomen Stichting NLNet, die op zijn beurt de eerste internetprovider van Nederland op poten zette (die in 1997 werd verkocht aan UUNet).

In 2010 ontving Teus Hagen een NLUUG Award voor zijn bijdrage aan de bevordering van het gebruik van Open Systemen en Open Standaarden.

Vereniging NLUUG

2023-05-27