IP, wat kun je er mee en is het echt zo eenvoudig?
Dick van Marle
Capgemini Nederland
<>
Bedrijfsinfrastructuren veranderen naar een service oriented architectuur en de infrastructuur naar een service oriented infrastructuur. In een paar sheet worden de veranderingen aangegeven, diensten die oorspronkelijk op servers in het netwerk draaiden, worden nu overgenomen door services in de netwerk componenten. Marktontwikkelingen IP-telefonie, 50% van de organisaties in Europa nu wel op een of andere manier bezig IP telefonie. De Europese en Nederlandse ontwikkelingen worden in kaart gebracht. Als IP-telefonie wordt ingevoerd, waar wordt de ICT manager mee geconfronteerd. Is de nieuwe infrastructuur wel goedkoper, betrouwbaar veilig beheerbaar, schaalbaar? Telefoons en PC veranderen naar PDA's en geïntegreerde oplossingen, zowel voor bedrijfsapplicaties als voor IP-Telefonie. Veranderingen worden aangegeven en bedrijfsapplicaties worden toegelicht. In klant cases worden voor delen van IP-telefonie toegelicht: Capgemini heeft zelf wereld wijd IP-telefonie en gateways ingevoerd, hiermee is een kosten reductie van meer dan 20 Miljoen euro op jaar basis gerealiseerd (op een totaal van € 70 miljoen). Verder: Croyden London, Universiteit Utrecht en de Nederlandse SOS telefonische hulpdiensten. De integratie van IP-telefonie met Microsoft applicaties staat voor de deur. Live Communicatie service gekoppeld aan de Telefonie omgeving zal een grote vlucht gaan maken. Presence is een belangrijke toevoeging op de huidige manier van werken binnen organisaties.


Ing Dick van Marle is werkzaam bij Capgemini als principal consultant. Dick is in 1981 bij de politie verbindingsdienst (nu ISC) begonnen als adviseur voor de Nederlandse politiekorpsen. In 1985 is hij overgestapt

naar Capgemini. Als consultant, productmanager en projectmanager heeft een brede technische kennis en ervaring opgedaan in zowel nationale als internationale projecten. De afgelopen jaren heeft Dick zich gericht op IP-connectivity en IP telefonie, zo was hij betrokken bij het realiseren van de nieuwe infrastructuur en IP telefonie bij het Centrum voor werk en inkomen, bij de SOS telefonische hulpdiensten en bij de publieke omroepen in Hilversum.




Last modified: Sat, 24 Jun 2006 16:30:48 +0200