Commercials-On-Demand



Peter J. Kassies
Commercials-On-Demand
< Pkassies@csc.com >


Inleiding
Het idee was eenvoudig: waarom geen televisie commercials op het WWW zetten, als het WWW het communicatie medium van de toekomst zou worden? Op dat moment was het concept van Commercials-On-Demand (C-O-D) geboren. www.c-o-d.com is nu springlevend op de web site die door vier bedrijven is gemaakt, t.w. Business Tales, Condor Post-Production, CSC Computer Sciences en NLnet. De analoge televisie commercials worden omgezet naar digitaal MPEG-1 formaat en vervolgens opgeslagen in een database, die onder UNIX draait. De web-datablade converteert HTML requests van websurfers naar een SQL, die toegang heeft tot de database om daar de digitale video op te halen die de actuele commercial is. De browser die de websurfer gebruikt identificeert het binnenkomende MPEG-1 signaal en start een speciale "plug-in" om de commercial te draaien. Het is niet gemakkelijk om commercials op het web te zetten, maar de technologie heeft zichzelf bewezen. In de echte wereld zullen de auteursrechten moeten worden gerespecteerd; in de virtuele wereld daarentegen is voldoende bandbreedte de grootste zorg. De moment is nu aangebroken dat de commerciële haalbaarheid wordt aangetoond.

Doelgroep
Eenieder die geïnteresseerd is in het beschikbaar stellen van informatie uit databases naar het grootste multi-platform gebruikersgemeenschap: WWW. (En voor iedereen die plezier wil hebben. En daar hoor ik zeker bij ;-)

Basiskennis van computers en het WWW is voldoende. Er zullen een paar voor-beelden met code (HTML in combinatie met Illustra SQL) worden gegeven, maar deze zullen op eenvoudige wijze worden uitgelegd.

Opmerking ten aanzien van het noemen van bedrijven en het product:

Een van de sleutelfactoren voor het succes van C-O-D is de virtuele organisatie die uit dit project is voortgekomen. Alle partners hebben belangeloos hun tijd en hulpmiddelen ter beschikking gesteld, slechts om kennis op te doen en mogelijk new business te verkrijgen. Aan de andere kant wil ik het verzoek van de NLUUG om het noemen van bedrijfs- en productnamen tot een minimum te beperken, respecteren. Het zal niet gemakkelijk zijn de productnaam niet te noemen; C-O-D is een product op zich.


Ga naar vorige lezing, volgende lezing of terug naar de inhoudsopgave.

3 juni 1997